VEM TRÄNAR MED FLEXI-BAR?

 

Flexi-Bar används av såväl motionärer som elitidrottare och används för att träna upp de djupliggande stabiliserande musklerna i bålen (magen och ryggen) men används även med stor fördel för att träna upp axelstabiliteten. Flexi-Bar är ett effektivt redskap som ger dig styrka, kondition, koordination och balans.


Flexi-Bar används världen över, bl a inom följande områden:
- i sjukgymnastik
- i sportspecifik träning
- hemmaträning eller på kontoret (se kundkommentar från St Judes Medical)
- på gym i gruppträning och på sportklubbar
- av gravida, under och efter graviditeten (läs mer längre ner under kontraindikationer)
- i personlig träning

Flexi-Bar används av personer som fött barn och behöver träna upp coremusklerna och bäckenbottenmuskulaturen och även av personer som är rullstolsburna och behöver träna upp coremusklerna. Andra som tränar med Flexi-Bar är bla handbollsspelare, simmare, och volleybollspelare som behöver ha en god axelstabilitet. Flexi-Bar ingår även som ett av redskapen i Sjukgymnastutbildningen på Karolinska Institutet i Stockholm.

Ett flertal landslag använder Flexi-Bar för både rehab- och fysträning, bl a inom handboll, skidåkning, basket och fotboll. Ett exempel är Tysklands herrlandslag i fotboll, som vann VM 2014. Brittiska brandkåren och brittiska försvaret använder Flexi-Bar i sin träning och golfspelare använder Flexi-Bar för att träna upp sin bålstabilitet samt stabiliteten i höfter och axlar. Se gärna vår fullständiga lista över elitidrottare som tränar med Flexi-Bar.

 

 

 

Kontraindikationer
Skador kan antingen vara av akut eller kronisk natur. Om du lider av någon typ av kronisk skada, har Flexi-Bar generellt sett en positiv effekt. Flexi-Bar ökar kraftigt blodcirkulationen och syresättningen i och runt musklerna. Kroniska muskulära skador som lidit brist på tillräcklig blodtillförsel till det skadade området kan med fördel rehabiliteras med Flexi-Bar.
 

Akuta skador kan däremot förvärras om blodcirkulationen ökar, vilket den gör när du tränar med Flexi-Bar. Konsultera din läkare innan du tränar med Flexi-Bar om du har en akut skada eller om du tillhör någon av nedanstående grupper.


Flexi-Bar rekommenderas inte till:
- gravida som har passerat 6:e månaden
- personer som är nyligen opererade
- personer med högt blodtryck eller hjärtproblem
- personer med akut ryggskott
- personer med en akut infektion eller svullnad.